SEJELITA DI HATI

INSAN BIASA Mengharapkan bahagia menumpahkan ilham yang dipinjamkan TUHAN di dada siber.

Isnin, Julai 25, 2011

ADA APA DENGAN DUNIA ORKID

Minat benar encik abe dengan pokok bunga. Teringat pula ayah mertua saya dulu. Semasa saya kecil dulu, ayah saya juga suka berkebun. Jika orang minat menanam pokok, sudah pasti minat juga dengan pokok-pokok bunga orkid. Pesta Flora hari itu, banyak la juga RM saya dibelanjakan untuk orkid, walaupun dalam bajet yang ciput.
orkid putih ni sungguh cantik. Kalau la dapat tentu berseri kat rumah saya.
orkid ni pula berbau wangi. Saya suka kalau ada bau yang wangi.
rasa-rasanya spesis ni dah ada kat rumah saya.
FUHH! kalaula dapat spesis ni... Harap encik abang dapat cari satu.
itulah, kalau dah mula suka dengan spesis-spesis okid, cinta tu terus melekat. saya tak sedar entah bila saya mula suka dan cinta dengan dunia okid. adakah kerana encik abe sukakan pokok-pokok bunga? dari dulu dia minat, tapi saya tak beri galakan, dlu-dlu, habis pokok bunga di rumah saya kering layu akibat pengabaian saya. sekarang, saya mesti menyokong minat encik abe. saya sedar rumah yang dikelilingi pokok-pokok dan tanaman berpasu kelihatan lebih berseri.
kata encik abang, nak tanam orkid mesti kena caranya. okid ni secara umumnya, senang saja nak tanam. iye ke? tengok ni caranya, senang saja kan...!

tak tahulah bila nak siap para okid depan rumah ni. harap siap la sblm ujung tahun. namun, semua bergantung pada bajet. ya, ada bajet smua boleh jadi.
(Hmmm tengah berangan menulis novel di kelilingi taman menghijau dan bunga-bungaan yang harum mewangi. ah, macam di syurga pula. hehehehe)

1 ulasan:

mohamadkholid berkata...

saya minat anggerik hutan... sanggup meredah hutan cari orkid. Sungguh orkid hutan bunganya kadang kala kecil, tetapi harumnya boleh meremang bulu tengkuk di tengah malam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...