SEJELITA DI HATI

INSAN BIASA Mengharapkan bahagia menumpahkan ilham yang dipinjamkan TUHAN di dada siber.

Rabu, Oktober 05, 2011

RESDUNG oh RESDUNG

Penyakit Resdung boleh dikatakan dihidapi oleh kebanyakan orang.  Namun tahap keseriusannya tidak sama antara seorang dengan yang lain. Mari kita kenali apakah penyakit resdung.
Di sini anda boleh membacanya juga. Begitu bahaya penyakit resdung ini rupa-rupanya.
Resdung juga ada kaitan dengan penyakit lain seperti asma dan ekzema. Ok, mari kita kenali serba sedikit penyakit ini.

Resdung = (sinusitis) adalah radang pada lapisan rongga hidung yang memiliki beberapa pasangan iaitu frontal, ethmoid, maxillary dan sphenoif.

Apa dia punca resdung ni??
Alahan. Iaitu terhadap jenis makanan tertentu, habuk, parasit (demodex) dan kutu.
Apabilaanda mengalami alahan, daging yang bertindak sebagai penapis udara di dalam hidung akan membengkak. Seterusnya, ia menyebabkan pergerakan udara tak dapat dikeluarkan.  Kalau udara tu tak dapat keluar, ia pastinya akan terkumpul kat dalam hidung tu. Kesannya, kulat akan tumbuh dan kawasan dalam hidung menjadi semakin membengkak. Sesiapa yang pernah mengalaminya pasti tahu tahap kesakitannya.
Resdung boleh merebak ke bahagian mata.  Akibatnya, anda boleh hilang deria penglihatan dan ia juga boleh menjangkiti otak. Wahh, jangan main-main dengan resdung ya!



Tapi, resdung ni tak berjangkit kat orang lain atau diwarisi oleh keturunannya.

Di sini saya turunkan petua mencegah resdung;

1. Elakkan daripada memelihara binatang berbulu kat dalam rumah seperti kucing dan arnab.

2. Jangan menggunakan sarung bantal, cadar dan selimut yang diperbuat daripada bulu binatang.

Kalau boleh, cucilah tuala, dan fabrik yang digunakan itu dengan air panas. Tujuannya untuk membunuh serangga dan pepijat.

3. Bersihkan karpet/permaidani. Kalau perlu, gunakan penyedut hampagas (vacuum cleaner) yang berkualiti
tinggi. Kalau sanggup, bersihkan dua tiga hari sekali.

4. Kalau anda nak mengemas rumah, pakailah penutup hidung. Bukan pakai ketika musim jerebu jer.  (Ini bisa diatur, bukan?)

5. Minum air suam/mineral dengan kadar yang banyak. Bagus juga kalau anda amalkan minum sup panas. (ini juga bisa diatur, bukan. Boleh buat sup tiap-tiap hari...)

6. Selalulah lap muka anda dengan menggunakan tuala yang dibasahkan dengan air suam. Kalau boleh bawalah tuala lembab suam tu ke mana-mana. (Sanggup ke.  Tetapi ini adalah langkah yang baik)
Lebih baik kalau anda sampai jer ke rumah, terus basuh muka. Maklumlah, kat luar tu kan banyak habuk dll.

7. Kalau anda ada alahan terhadap jenis makanan tertentu (contohnya makanan laut), janganlah makan makanan tu.  Ah, ruginya tak dapat makanan yang sedap tu!

Ok, sekarang anda dah tahu apa itu resdung dan puncanya, kan? Kalau anda ada ahli keluarga anda atau kenalan yang mengalami masalah resdung ni, bolehlah anda share dengan mereka petua ni.

Namun... ada cara lain yang saya amalkan.  Saya ambil makanan tambahan.  makanan tambahan memang dapat membantu kita mengekalkan kesihatan yang baik.  

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...